Curs bàsic de taxació de documents
|
|
|
Dirigit als professionals de biblioteques que, sense estar especialitzats en el tema, han de realitzar informes de taxació per a les seves institucions o per a particulars, de forma puntual.
|
|
PROFESSOR
Manuel José Pedraza Gracia
Llicenciat en Filosofia i Lletres i Doctor en Història per la Universitat de Saragossa, és professor de l’Àrea de Biblioteconomia i Documentació d’aquesta universitat. Ha impartit cursos i ha escrit bibliografia, entre d’altres temes, sobre el llibre antic, la seva valoració i taxació, i el seu comerç.
OBJECTIUS
Adquirir els coneixements bàsics per realitzar taxacions: fórmules i eines per poder posar preu a documents i, en el seu cas, a col·leccions més àmplies.
PROGRAMA
Sessió 1
El llibre antic i el món del comerç del llibre. La identificació del llibre
- Conceptes generals
- Valor, taxació i preu
- La identificació del llibre antic davant de la seva valoració i taxació
- Bibliofília i biblioteca
- La bibliofília i els bibliòfils. La formació de col·leccions
Aproximació als problemes de la regulació del patrimoni i a la responsabilitat del bibliotecari
Sessió 2
La taxació del llibre antic
- Actuacions pericials i taxació
- Factors extrínsecs per a la valoració i la taxació del llibre antic
- Factors intrínsecs referits a l’edició per a la valoració i la taxació del llibre antic
- Factors intrínsecs referits a l’exemplar per a la valoració i la taxació del llibre antic
- El dictamen o informe de taxació
- Els pèrits
Sessió 3
Eines per a la identificació, valoració, peritatge i taxació del llibre antic
- Els repertoris bibliogràfics
- Els catàlegs
- Els repertoris creats per a llibreters i bibliòfils
- Els catàlegs de llibreries antiquàries i de subhastes
- Les recopilacions de llibres taxats
- D’altres instruments per a la taxació de llibres a Internet: els catàlegs comercials col·lectius a Internet
- D’altres instruments per a d’altres identificacions
- Cartografia, gravats i dibuixos
Sessió 4
El comerç del llibre antic
- La llibreria antiquària
- Cases de subhasta
- Fires i salons
- Mercat a distància: Internet
- D’altres maneres informals d’adquisició
Sessió 5
Revisió d’informes o dictàmens de taxació i peritatge realitzats pels alumnes
METODOLOGIA
Quatre sessions teòriques de 4 hores més una sessió pràctica en que es procedirà a fer la posada en comú i la correcció dels diversos dictàmens encarregats pel professor.
Els estudiants hauran de fer les consultes sobre les eines i elaborar el dictamen fora de l’horari del curs.
FORMALITZACIÓ DE LA INSCRIPCIÓ
En el termini de les dates assenyalades per a cada curs, per formalitzar la inscripció als cursos de formació caldrà omplir la Butlleta d'inscripció i efectuar el pagament corresponent. Podeu formalitzar la inscripció al Col·legi; personalment, per correu electrònic o per fax. La inscripció no serà vàlida fins al moment de la recepció de la documentació de pagament.
MODALITATS DE PAGAMENT
- Ingrés o transferència a qualsevol de les següents entitats:
La Caixa: 2100-3018-51-2200262282
SabadellAtlántico: 0081-0163-69-0001075108
[Important: posa el codi del curs i el teu nom. Cal enviar per fax la butlleta d'inscripció i el comprovant de pagament]
- Targeta de crèdit: truca al Col·legi (93 319 76 75)
- Efectiu a la seu del Col·legi.
ADMISSIÓ D'INSCRIPCIONS
En el cas que el primer dia de la inscripció el nombre de sol·licituds superi el nombre de places i, tenint en compte les places reservades per conveni, la resta de places es distribuiran de la següent manera: 30% per les inscripcions fetes personalment al Col·legi; 70% per les inscripcions rebudes per fax o correu electrònic.
Quan les sol·licituds no puguin ser admeses per manca de places, aquest fet serà comunicat oportunament als interessats.
En cas d'impossibilitat d'assistència, per causa major (cal presentar documentació que la justifiqui), aquesta haurà de comunicar-se a la secretaria del COBDC abans de 15 dies de la data de l'inici del curs, i es retornarà el 50% de l'import de la matrícula.
|