Curs 20/06
Polítiques d'accès lliure i gratuït a la informació: del copyright a Creative Commons.

Lloc Col·legi Oficial de Bibliotecaris-Documentalistes de Catalunya
Calendari Barcelona, 7, 12, 19 i 21 de juny de 2006, de les 17.00 a les 20.00 hores
Preu Membres del COBDC 98 euros
Altres 165 euros
Inscripció A partir del dia 2 de maig de 2006

PROFESSORS

Ignasi Labastida
Doctor en Física. Responsable del Programa de millora i innovació docent de la Universitat de Barcelona. Actualment és el coordinador del projecte Creative Commons de Catalunya i Espanya.

Josep Vives
Diplomat en Biblioteconomia i Documentació i llicenciat en Documentació. Biblioteca de l’EPSEVG de la Universitat Politècnica de Catalunya. Responsable del Servei de Propietat Intel•lectual. Membre del Grup de Treball Biblioteques i Propietat Intel•lectual de FESABID.


OBJECTIUS

Biblioteques d’arreu del món s’han incorporat a l’anomenat moviment open access per tal de fer possible l’accés lliure i gratuït a la informació. Les biblioteques universitàries, especialment, han endegat projectes de digitalització o dipòsits institucionals per tal de donar a conèixer la producció científica i tècnica que generen. Aquest curs oferirà una visió internacional del moviment d’accés lliure a la informació i tractarà els aspectes de propietat intel•lectual que cal tenir en compte, especialment la posada a disposició dels usuaris d’obres digitals mitjançant les llicències Creative Commons.

El curs va dirigit a qualsevol tipus de biblioteca, centre de documentació, arxiu, etc., amb biblioteca digital que vulgui posar a disposició dels usuaris obres protegides per la Llei de propietat intel•lectual.


PROGRAMA

1 - El moviment d'accés lliure (open access) a la informació

  • Definició d'accés lliure, accés públic, copyright, copyleft,...
  • Les principals declaracions sobre l'accés lliure: Budapest, Bethesda i Berlín. Situació actual
  • Iniciatives per tal de fomentar l'accés lliure a les biblioteques : els dipòsits institucionals
2 - Aspectes de propietat intel·lectual que cal tenir en compte
  • Principis de propietat intel·lectual en l'entorn de les biblioteques
  • Preguntes més freqüents sobre drets d'autor
  • La nova llei de propietat intel·lectual i al seva repercussió a l'entorn bibliotecari
  • Aspectes legals de l'accés lliure
3 - Les llicències Creative Commons
  • Característiques de les llicències
  • Tipologies de llicències disponibles El projecte Science Commons
4 - Exemples de bones pràctiques
  • Com crear dipòsits institucionals d'acord amb els principis de l'accés lliure
  • Exemples d'aplicació de les llicències Creative Commons en entorns bibliotecaris
  • Recursos d'informació disponibles en accés lliure d'interès



FORMALITZACIÓ DE LA INSCRIPCIÓ

En el termini de les dates assenyalades per a cada curs, per formalitzar la inscripció als cursos de formació caldrà omplir la Butlleta d'inscripció i efectuar el pagament corresponent. Podeu formalitzar la inscripció al Col·legi; personalment, per correu electrònic o per fax. La inscripció no serà vàlida fins al moment de la recepció de la documentació de pagament.


MODALITATS DE PAGAMENT

  1. Ingrés o transferència a qualsevol de les següents entitats:

    • La Caixa  La Caixa: 2100-3018-51-2200262282
    • SabadellAtlántico  SabadellAtlántico: 0081-0163-69-0001075108

    [Important: posa el codi del curs i el teu nom. Cal enviar per fax la butlleta d'inscripció i el comprovant de pagament]
  2. Targeta de crèdit: truca al Col·legi (93 319 76 75)
  3. Efectiu a la seu del Col·legi.


ADMISSIÓ D'INSCRIPCIONS

En el cas que el primer dia de la inscripció el nombre de sol·licituds superi el nombre de places i, tenint en compte les places reservades per conveni, la resta de places es distribuiran de la següent manera: 30% per les inscripcions fetes personalment al Col·legi; 70% per les inscripcions rebudes per fax o correu electrònic.

Quan les sol·licituds no puguin ser admeses per manca de places, aquest fet serà comunicat oportunament als interessats.

En cas d'impossibilitat d'assistència, per causa major (cal presentar documentació que la justifiqui), aquesta haurà de comunicar-se a la secretaria del COBDC abans de 15 dies de la data de l'inici del curs, i es retornarà el 50% de l'import de la matrícula.