Curs 10/04
Els joves a la biblioteca: lectors o transgressors? Curs de gestió constructiva de conflictes

LlocCol·legi Oficial de Bibliotecaris-Documentalistes de Catalunya
Calendari2 i 23 d'abril, 7 i 14 de maig, de 9 a 13 hores
PreuMembres del COBDC 107 euros
Altres 190 euros
InscripcióA partir del dia 1 de març de 2004

PROFESSORA

M. Carme Boqué i Torremorell
Mestra de llengües estrangeres, postgraduada en mediació i resolució de conflictes, doctora en pedagogia, formadora de formadors, autora de diversos articles i del llibre Guia de Mediació Escolar, membre de l’A. MM. Rosa Sensat i de l’Association for Conflict Resolution.


OBJECTIUS

A partir de l’estudi del conflicte i de l’aproximació al perfil de joves i adolescents plantejarem estratègies d’interacció basades en la comunicació efectiva i la mediació.

Es tracta de desenvolupar una actitud constructiva, creativa, cooperativa i crítica en front dels conflictes que es produeixen al llarg de la nostra vida laboral, familiar i comunitària, fent especial incidència en les relacions interpersonals.

En primer lloc, explorarem el concepte de conflicte per tal de passar d’una orientació negativa a positiva i, a partir d’aquí, analitzarem el comportament propi de l’etapa adolescent, considerada com la més conflictiva per excel•lència. A continuació, desenvoluparem les principals habilitats de comunicació que ens permeten expressar-nos i comprendre’ns millor els uns als altres. Finalment, practicarem la mediació com a procés d’intervenció pacífica en tota mena de situacions conflictives a partir dels conflictes plantejats pels participants als curs.


    PROGRAMA

    1 - Primera sessió: Comprensió del conflicte i de l’etapa adolescent

    • Què són els conflictes i què en podem aprendre.
    • Estils de comportament davant del conflicte.
    • Elements per a l’anàlisi del conflicte: persona, problema, procés.
    • Perfil cognitiu i social de l’adolescent.
    • Tasques evolutives dels adolescents: recerca d’identitat, establiment d’autonomia i presa de decisions vitals.
    • Maduresa psicosocial dels joves.
    • Concepte de violència i pau.

    2 - Segona sessió: Estratègies per a la comunicació oberta

    • Llenguatge no verbal.
    • Empatia.
    • Assertivitat.
    • Escolta activa: clarificar, parafrasejar, preguntes circulars, reformular, sintetitzar.

    3 - Segona sessió: Estratègies per a la comunicació oberta

    • Llenguatge no verbal.
    • Empatia.
    • Assertivitat.
    • Escolta activa: clarificar, parafrasejar, preguntes circulars, reformular, sintetitzar.

    4 - Quarta sessió: Pràctiques de mediació informal

    • Proposta i dramatització de conflictes reals.
    • Pràctica dels coneixements adquirits.
    • Desenvolupament del propi rol mediador.
    • Anàlisi de les diferents estratègies emprades.


    METODOLOGIA

    Cada sessió consta d’exposició teòrica, dinàmiques de participació, debat grupal i comentaris bibliogràfics.


    FORMALITZACIÓ DE LA INSCRIPCIÓ

    En el termini de les dates assenyalades per a cada curs, per formalitzar la inscripció als cursos de formació caldrà omplir la Butlleta d'inscripció i efectuar el pagament corresponent. Podeu formalitzar la inscripció al Col·legi; personalment, per carta o per fax. La inscripció no serà vàlida fins al moment de la recepció de la documentació de pagament.


    MODALITATS DE PAGAMENT

    1. Ingrés a qualsevol de les següents entitats:

      • La Caixa: 2100-3018-51-2200262282
      • Banc de Sabadell: 0081-0163-69-0001075108

      [atenció: cal fer constar el número de referència del curs al qual feu la inscripció]
    2. Taló nominatiu a nom del "Col·legi Oficial de Bibliotecaris-Documentalistes de Catalunya". La inscripció no serà efectiva fins al moment de recepció del taló.
    3. Efectiu.


    ADMISSIÓ D'INSCRIPCIONS

    En el cas que el primer dia de la inscripció el nombre de sol·licituds superi el nombre de places i, tenint en compte les places reservades per conveni, la resta de places es distribuiran de la següent manera: 30% per les inscripcions fetes personalment al Col·legi; 70% per les inscripcions rebudes per correu o per ingrés. Totes les inscripcions rebudes per correu abans de les dates d'inscripció d'un curs seran considerades com a rebudes a partir del dia d'inici de la matrícula.

    Quan les sol·licituds no puguin ser admeses per manca de places, aquest fet serà comunicat oportunament als interessats.

    En cas d'impossibilitat d'assistència, per causa major (cal presentar documentació que la justifiqui), aquesta haurà de comunicar-se a la secretaria del COBDC abans de 15 dies de la data de l'inici del curs, i es retornarà el 50% de l'import de la matrícula.


      /script>