Curs 04/10
Curs presencial Curs virtual El còmic a la biblioteca pública: com crear una secció moderna i atractiva per atraure nous usuaris   Cancel·lat

Lloc Biblioteca Pública de Lleida. Rambla d'Aragó, 10. Lleida
Hores 20 hores lectives
Calendari Lleida, 17 i 24 de febrer i 3 i 10 de març, de 10 a 13 hores
Pràctica virtual: 8 hores
Preu Membre del COBDC, ATI/AAC. Preu general: 239 euros
Membre del COBDC, ATI/AAC. Aturat i estudiant menor de 25 anys *: 216 euros
Membre col·legiat d'un Grup de Treball COBDC *: 216 euros
Altres. Preu general: 335 euros
Altres. Aturat i estudiant menor de 25 anys *: 302 euros
* Cal adjuntar la documentació que acrediti aquesta condició


Públic al qual va destinat:
El curs va destinat a bibliotecaris que vulguin potenciar la secció de còmic de la seva biblioteca.

Crèdits de lliure elecció
Els estudiants de la Facultat de Biblioteconomia i Documentació (UB) obtenen 1 crèdit de lliure elecció.

PROFESSOR

Jaume Vilarrubí
Bibliotecari diplomat, actualment treballa per a la Diputació de Barcelona a la biblioteca Josep Soler Vidal de Gavà. Especialista en còmics, és coordinador del grup de treball de Biblioteca i Còmics del COBDC. Col·labora habitualment a la revista digital Cómic Tecla. Ha participat en taules rodones, xerrades, clubs de lectura i comissions tècniques al voltant del còmic. Al 2007 va coordinar la bibliografia selectiva De Còmics, per la Generalitat de Catalunya. El 2008 participa en les 1es Jornades pedagògiques al voltant del còmic, en el marc del Saló del Còmic de Barcelona.


OBJECTIUS

Donar a conèixer els títols i autors més interessants apareguts els darrers anys, juntament amb arguments per defensar-los, tenint especial cura en els que poden afegir valors pedagògics.
Explicar de manera entenedora la situació actual del món del còmic, en especial a casa nostra, tenint en compte els precedents històrics que n'han condicionat el desenvolupament.
Posar en comú experiències sobre dinamització i difusió del còmic a la biblioteca pública.


PROGRAMA

Preàmbul: Presentació i explicació del curs

  1. El còmic a les nostres biblioteques
  2. 1.1 El còmic no és un gènere, és un mitjà amb un llenguatge propi
    1.2 Estat de la qüestió: posada en comú
    1.3 Els còmics que trobarem a les nostres biblioteques
    1.4 Espai físic: de les biblioteques d’aquí casa, fins a Angulema
    1.5 Estadístiques de xarxa i de publicació. Tendències
    1.6 Promoció: casos pràctics de dinamització, tallers, punts d’interès, exposicions
    1.7 Difusió: guies, tríptics, blocs
    1.8 Eines per a la selecció i adquisició: webs i recursos electrònics
    1.9 Recursos 2.0: La web social, un nou aliat
    1.10 El grup de treball del Col·legi: Grupcòmic

  3. L’àrea infantil
  4. 2.1 Les nostres àrees infantils
    2.2 Els nostres usuaris
    2.3 Els orígens
    2.4 Selecció bibliogràfica: Europa, Estats Units i Espanya
    2.5 Selecció bibliogràfica: El manga, un aliat del que no s’ha de tenir por

  5. Còmics a Espanya
  6. 3.1 Una mica d’història: del Tebeo a la novel·la gràfica, passant pel comic book
    3.2 Estat actual de la qüestió
    Una nova fornada d’autors, editorials i gèneres que regeneren la indústria, fins arribar al suposat estat de bonança actual
    L’autor de còmics en els nostres dies: una situació paradoxal
    3.3 La historieta argentina i altres
    3.4 Selecció bibliogràfica

  7. Manga (còmics japonesos)
  8. 4.1 El manga al Japó: història d’un fenomen
    Arrels: Osamu Tezuka, una narrativa i un llenguatge propi
    Gekiga, Shojo, Mechas, Seinen, Shonen, nouvelle manga
    4.3 El manga aquí a casa: un estranger que entra sense avisar
    Des de Heidi i Mazinger Z, passant per Dragon Ball i Akira, fins arribar a Taniguchi i Urasawa
    El manga a les biblioteques: no hi ha motiu d’alarma. De la cautela a conseqüència del boom, fins la diversitat actual
    Panorama actual: selecció bibliogràfica

  9. Còmics europeus
  10. 5.1 L’escola francobelga: la bande dessinée
    Des de William Hogarth i Rodolphe Töpffer, fins la irrupció d’Hergé 5.2. França, terra de còmics
    Una diversitat de títols espectacular dins una indústria perfectament organitzada al voltant d’un entramat cultural consolidat 5.3 Itàlia (fumetti)
    Des de la factoria Bonelli, passant per Linus, fins als grans autors, com Hugo Pratt, Vittorio Giardino, Milo Manara, etc. 5.4 La resta d’Europa
    Des de la banda desenhada (Portugal) fins a Ralf König (Alemanya) 5.5 Panorama actual: selecció bibliogràfica

  11. Còmics nord-americans
  12. 6.1 Estats Units: el naixement de la indústria
    Les lluites de poder entre Joseph Pulitzer i William Randolph Hearst. De Yellow Kid a Little Nemo 6.2 Les tires de premsa
    Els sindicats i els títols de gènere: Rip Kirby, Flash Gordon, Terry y los piratas, El príncipe valiente… 6.3 Els altres còmics i els antecedents de la novel·la gràfica Des de Will Eisner, fins a la EC Comics i la cacera de bruixes de Frederic Wertham 6.4 Els comic books i els superherois
    Origen, auge i caiguda de DC i Marvel 6.5 El còmic underground. El còmic d’autor o independent
    Des dels renovadors Robert Crumb i Gilbert Shelton, fins Peter Bagge, Seth, Chris Ware, etc. 6.6 Panorama actual: selecció bibliogràfica

  13. Teoria i pràctica
  14. 7.1 Teoria: des de Will Eisner fins als monogràfics
    7.2 Pràctica: dels llibres de dibuix fins a Cómo dibujar manga


METODOLOGIA

Aquest curs combina l’exposició del professor, que aporta informació teòrica, i la pràctica sobre el tema. Les classes presencials es complementen amb el treball virtual que realitzaran els alumnes amb el suport del campus virtual, basat en la temàtica del curs.


FORMALITZACIÓ DE LA INSCRIPCIÓ

En el termini de les dates assenyalades per a cada curs, per formalitzar la inscripció als cursos de formació caldrà omplir la Butlleta d'inscripció i efectuar el pagament corresponent. Podeu formalitzar la inscripció al Col·legi; personalment, per correu electrònic o per fax. La inscripció no serà vàlida fins al moment de la recepció de la documentació de pagament.


MODALITATS DE PAGAMENT

  1. Ingrés o transferència a qualsevol de les següents entitats:

    • La Caixa  La Caixa: 2100-3018-51-2200262282
    • SabadellAtlántico  SabadellAtlántico: 0081-0163-69-0001075108

    [Important: posa el codi del curs i el teu nom. Cal enviar per fax la butlleta d'inscripció i el comprovant de pagament]
  2. Targeta de crèdit: truca al Col·legi (93 319 76 75)
  3. Efectiu a la seu del Col·legi.


ADMISSIÓ D'INSCRIPCIONS

En el cas que el primer dia de la inscripció el nombre de sol·licituds superi el nombre de places i, tenint en compte les places reservades per conveni, la resta de places es distribuiran de la següent manera: 30% per les inscripcions fetes personalment al Col·legi; 70% per les inscripcions rebudes per fax o correu electrònic.

Quan les sol·licituds no puguin ser admeses per manca de places, aquest fet serà comunicat oportunament als interessats.

En cas d'impossibilitat d'assistència, per causa major (cal presentar documentació que la justifiqui), aquesta haurà de comunicar-se a la secretaria del COBDC abans de 15 dies de la data de l'inici del curs, i es retornarà el 50% de l'import de la matrícula.